29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Bussemaker behandelt studenten als kleuters’

Minister Bussemaker van Onderwijs behandelt studenten als kleuters, vindt SP-Kamerlid Jasper van Dijk. “Tijdens de Maagdenhuisbezetting was ze een en al begrip, nu laat ze zien dat ze er niets van begrepen heeft.”

“Ik las een boos stuk van de SP”, zei minister Bussemaker woensdag in een interview met het Hoger Onderwijs Persbureau. “Die wil dat studenten het college van bestuur gaan kiezen. Als je nou echt instellingen snel om zeep wil helpen, moet je dat doen.”

Klap in gezicht

Het is “een klap in het gezicht van studenten en docenten”, reageert SP-Kamerlid Jasper van Dijk op haar opmerking. “De arrogantie ten top.” Volgens Bussemaker is het besturen van instellingen te ingewikkeld om aan studenten over te laten. Daarmee laat ze zich kennen “als een representant van het old boys networkvindt Van Dijk

De houding van de minister is volgens hem ook terug te zien in een nieuwe wet die de macht van studenten en docenten moet verbeteren. Die wet regelt dat medezeggenschappers straks advies mogen uitbrengen bij het werven van nieuwe bestuurders en bij benoeming en ontslag. Volgens Van Dijk zijn het “slechts cosmetische wijzigingen”.

Gekozen college van bestuur

De Tweede Kamer debatteert dit najaar over de wet, maar de SP heeft een eigen nota geschreven. Daarin staat ook het voorstel om studenten en docenten rechtstreeks het college van bestuur te laten kiezen.