19 maart 2024

Bètaverhuizingen definitief van de baan

De colleges van bestuur van de UvA en de VU laten weten definitief niet door te gaan met de verhuisplannen van de Amsterdamse bèta’s. Dat besluit volgt op het wegstemmen van de verhuisbegroting door de centrale medezeggenschap van de UvA.

“We zijn uitermate teleurgesteld”, reageert collegevoorzitter Jaap Winter. “Er is ontzettend hard aan gewerkt. Niet alleen aan de plannen, maar ook om draagvlak ervoor te krijgen onder de medewerkers en studenten. Het is frustrerend dat het nu toch niet doorgaat.”

De VU zat te wachten op een definitieve beslissing van de UvA, omdat er keuzes gemaakt moeten worden over de nieuwbouw. Het Nieuwe Universiteitsgebouw, dat momenteel op de campus wordt gebouwd, was bestemd voor de informatiewetenschappers van de VU en UvA samen, maar moet een heel andere inrichting krijgen nu die clustering niet doorgaat.

Kritische voorwaarden

“We geloofden oprecht dat de samenwerking tot enorme meerwaarde kan leiden”, aldus Winter. “Vooral voor het onderzoek en daardoor ook voor het onderwijs. Maar met name de studenten aan de UvA denken daar anders over. Onze studenten hebben ook heel kritisch hun voorwaarden gesteld bij de verhuizingen, maar ze waren bereid ons de ruimte te geven om dat ook waar te maken.”

Wat de precieze reden was waardoor de centrale medezeggenschap van de UvA weer niet heeft ingestemd met de verhuisbegroting, weet Winter niet. Volgens hem hebben de colleges adequaat gereageerd op de eerdere zorgen van de gezamenlijke vergadering. Bijvoorbeeld wie de extra snelle internetkabel die er tussen de Zuidas en het Science Park zou moeten komen, gaat betalen: de VU. Maar dat mocht niet baten.

Goed onderkomen

En nu? “Onze eerste verantwoordelijkheid is nu om de medewerkers en studenten op de eigen campus goed te huisvesten. Het W&N-gebouw gaat gesloopt worden. We moeten iedereen in de nieuwbouw een goed onderkomen bieden.” Dat de verhuizingen niet doorgaan, doet geen afbreuk aan de bètasamenwerking op zich, denkt Winter. Al is voor sommige groepen een gezamenlijke onderzoeksfaciliteit belangrijk.

“We gaan opnieuw kijken wat we wel gaan doen met elkaar. Zo zijn er al gesprekken met hoogleraren natuurkunde van de VU en UvA samen. Het worden nieuwe plannen en dat kost tijd. Ik weet ook niet welke richting het op zal gaan. Maar we moeten reëel zijn. Het is al twee keer fout gegaan, ondanks de steun bij de VU en de enorme inspanningen. We zullen het niet nog een derde keer zo doen.”