27 maart 2024

Bestuur verlaagt salarissen

Het college van bestuur verlaagt zijn salaris stapsgewijs totdat in 2014 de Balkenendenorm is bereikt. Dit is vandaag bekend gemaakt. Volgende week 6 november staat namelijk de wet op normering salarissen in het openbaar bestuur in de Eerste Kamer op de agenda en de Kamer zal die wet gaan goedkeuren

Het maximale salaris in (semi)overheidsdienst bedraagt dan 130 procent van het salaris van een minister. Dat was 193.000 euro in 2011. Daar kunnen nog bepaalde toeslagen bovenop komen.

De voorzitter van het VU-college, René Smit, verdiende in 2011 291.900 euro, inclusief 65. 000 euro pensioenpremie. Rector Lex Bouter kreeg 252.300, inclusief 55.700 pensioenpremie.

Het salaris van het derde collegelid, Bernadette Langius, was al aangepast aan de nieuwe wetgeving omdat bij haar aantreden de Tweede Kamer de wet al had goedgekeurd.

De hoogte van de salarissen van bestuurders van universiteiten ligt in de publieke opinie al jaren onder vuur. Ook aan de VU bestaat kritiek op de salarissen, zeker nu de universiteit gaat  reorganiseren.

Mogelijk gaan de salarissen in de toekomst nog verder omlaag, nu de aantredende regering van Rutte en Samsom de Balkenendenorm met dertig procent wil verlagen. Maar dan moet er eerst een nieuwe wet worden aangenomen. Mogelijk gaat de behandeling van het nu ingediende wetsvoorstel in de Eerste Kamer zelfs niet door omdat de nieuwe regering snel met een strengere wet wil komen. (DdH)