27 maart 2024

Bedrijven misbruiken VU-mail van studenten

Bedrijfjes die bijles aanbieden, sturen regelmatig berichten naar studenten op hun VU-emailadres, bijvoorbeeld als ze een onvoldoende voor een tentamen hebben gehaald. Ze huren studenten in om gegevens te verzamelen.

Tentamencijfers zijn soms zichtbaar voor alle studenten die een vak gevolgd hebben, doordat docenten lijstjes met uitslagen op Blackboard zetten. Die lijstjes worden blijkbaar nu en dan doorgespeeld naar bijlesbedrijfjes.

“Uitslagen van tentamens horen op VU-net gepubliceerd te worden. Dat is het veiligst ”, zegt Martijn Goosensen, voorzitter van de universitaire studentenraad. “Maar soms zetten docenten pdf’s of excel sheets op Blackboard met alle cijfers erop. Meestal alleen met het studentnummer, maar soms zelfs met naam en toenaam. Dan kunnen andere studenten de cijfers van hun medestudenten zien. En dat is niet de bedoeling.”

Privacy beschermen

Goosensen vertelt dat studenten nu en dan per mail worden benaderd door bedrijven die bijles geven of andere diensten aanbieden. “Bedrijven kunnen door de geplaatste studentnummers gericht aan e-mailadressen komen van groepen studenten die een bepaald vak hebben gevolgd. We vermoeden dat ze studenten inhuren om die gegevens te verzamelen. Als docenten dan complete cijferlijsten publiceren met deze studentnummers wordt het ze wel erg makkelijk gemaakt.”

De studentenraad heeft inmiddels aan het VU-bestuur gevraagd deze problematiek spoedig op te lossen, wat is toegezegd. Volgens Goosensen is het vooral zaak dat docenten er zorgvuldiger mee omgaan. “Het is geen fout in het systeem. Als docenten volgens de procedure VU-net gebruiken kan alleen de betrokken student zijn of haar cijfer zien. Maar ze moeten geen lijstjes op Blackboard of elders publiceren. Dus niet het systeem, maar het gedrag moet veranderen. We hebben er vertrouwen in dat het bestuur hier nu bovenop zit.”