17 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Astronomen roepen op niet naar VS te reizen

Sterrenkundigen van over de hele wereld willen niet meer naar Amerika reizen voor wetenschappelijke congressen. Dat doen ze vanwege het inreisverbod van president Trump, dat ook hun collega’s uit zeven islamitische landen treft.

Om solidair te zijn met astronomen uit Iran, Irak, Libië, Somalië, Soedan, Syrië en Jemen, die de VS in elk geval de komende drie maanden niet meer in kunnen, roept de groep wetenschappers op niet naar conferenties in Amerika af te reizen. Op de website Science Undivided kunnen astronomen hun steun betuigen.

Sinds de website gisteravond online ging, tekenden 244 wetenschappers en promovendi de petitie. Daarmee hopen ze de Amerikaanse regering onder druk te zetten. “We moeten nu met z’n allen sterk staan en laten weten dat dit onacceptabel is”, vertelt sterrenkundige Freeke van der Voort, momenteel werkzaam aan de Duitse universiteit van Heidelberg.

Boycot

Hoewel de astronomen spreken van een boycot, is het niet de bedoeling dat de conferenties niet doorgaan, benadrukt ze. “Astronomen die al in de VS zijn, moeten wat mij betreft gewoon gaan.” Om te kunnen deelnemen aan de Amerikaanse conferenties, komen elektronische hulpmiddelen als Skype en Facetime mogelijk van pas.

Het idee voor de petitie ontstond toen de Iraanse promovenda Azadeh Fattahi Amerika niet meer in mocht. Ze had net een baan aangeboden gekregen van een universiteit in Michigan.

Niet dol op wetenschap

Volgens Van der Voort is de maatregel discriminerend, en is het denkbaar dat ook academici uit andere landen het in de VS zwaar gaan krijgen. “Het is duidelijk dat de regering Trump niet erg dol is op wetenschap. Feiten worden ontkend en afgedaan als meningen, dat is zorgelijk.”

Vanaf oktober 2018 zou Van der Voort een paar jaar op de Amerikaanse universiteit Yale gaan werken. “Maar als het zo doorgaat, blijf ik misschien wel liever in Europa”, zegt ze. Daarom gaat ze de komende tijd ook dichter bij huis solliciteren.

Weinig bereiken

Simon Portegies Zwart, hoogleraar numerieke sterdynamica aan de Universiteit Leiden, denkt niet dat de boycot veel zoden aan de dijk zal zetten. “Je kunt je afvragen wat je ermee gaat bereiken. Trump zal er niet al te veel last van hebben. Maar misschien geeft het een moreel ruggensteuntje aan de getroffen wetenschappers.”

Omdat hij twijfelt aan het nut van het idee, gaat Portegies Zwart de petitie waarschijnlijk niet ondertekenen. Wel besloot hij na de verkiezing van Trump voorlopig niet meer naar Amerika te gaan. “Toen ging ik me toch afvragen of ik Amerika nog wel zo’n leuk land vond. En zo’n eind vliegen is ook niet altijd een pretje.”