18 maart 2024

Annelies Verbeke: ‘Amerika bepaalt wat wij lezen’

De Vlaamse Vrije Schrijver Annelies Verbeke wil aantonen dat we erg gestuurd worden in onze literaire keuzes. Vooral vanuit de Amerikaanse boekenwereld. Daar wil ze komend studiejaar met studenten bij stilstaan.

Sinds 2005 houdt Verbeke bij wat ze allemaal leest. “Ik heb voor mezelf de regel dat ik elk jaar elk continent moet hebben aangedaan. Maar nog steeds is Amerikaanse literatuur de grootste moot. Ook in mijn leeslijst!” zegt zij op haar eerste werkdag als Vrije Schrijver aan de VU. Dit had zij niet van zichzelf verwacht omdat zij toch echt wel oog heeft voor literatuur van over de hele wereld. Hoe gestuurd kun je zijn zonder het zelf te beseffen? “Het Amerikaanse deel blijft dus dominant. We moeten er meer op gaan letten.”

Lichtheid behouden

Wat wilt u de VU-studenten meegeven komend studiejaar? “In de eerste plaats dat het leuk is om te lezen, fijn om te doen. We moeten dat plezier niet met heel veel ernst doodmaken. Literatuur is een levend iets. Ik probeer in mijn werk ook iets van lichtheid te behouden. En dat is iets anders dan oppervlakkigheid.” Dat lezen je verbindt met de rest van de wereld vindt zij interessant. “Alles wat ik de laatste tijd doe past goed bij het VU-jaarthema: verbonden wereld.”

Lees meer over haar plannen aan de VU in het coverartikel van de nieuwe Advalvas.