Studentenleven
& Maatschappij

Actiegroep eist ontslag Delftse Nashville-ondertekenaar

De TU Delft moet publiekelijk afstand nemen van de Nashville-verklaring en hoogleraar Marc de Vries ontslaan als die zijn ondertekening niet intrekt, vindt actiegroep TU Delft Feminists.

De omstreden verklaring tegen homoseksuelen en transgenders leidde vorige week tot ophef. Marc de Vries, Delfts hoogleraar christelijke filosofie van de techniek, bleek een van de ruim 200 ondertekenaars van de Nederlandse vertaling. Hij maakt een onderscheid tussen “een homofiele geaardheid en het uitleven daarvan in een relatie”, blijkt uit een interview met nieuwssite Delta.

Persoonlijke mening

De TU Delft nam, anders dan de VU en de UvA, geen afstand van de verklaring. “We respecteren dat ieder een persoonlijke mening heeft”, laat het bestuur via zijn woordvoerder weten. Het college wil wel een gesprek met De Vries.

Oud-student Charlotte Ros van TU Delft Feminists ziet het anders. “Vrijheid van meningsuiting mag niet gebruikt worden om te discrimineren of uit te sluiten.” Haar groep vindt het uithangen van regenboogvlaggen “symboolpolitiek als concreet beleid uitblijft”.

Open brief

In een open brief eist de groep dat de TU Delft alsnog “resoluut en publiekelijk” afstand neemt van de Nashville-verklaring. Daarnaast wil ze dat De Vries ontslagen wordt als hij niet binnen een week zijn handtekening onder de Nashville-verklaring verwijdert. De brief is inmiddels door 32 mensen ondertekend.

Het bestuur heeft nog niet gereageerd op de eisen van TU Delft Feminists.