18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Academische Jaarprijs voor vogel-volg-app

Een team van de Universiteit van Amsterdam heeft gisteren de Academische Jaarprijs gewonnen voor het idee om een app te maken waarmee iedereen vogels kan volgen en registreren.

Vogel het uit

Met kleine gps-trackers onderzoekt het team van Judy Shamoun-Baranes wat voor keuzes vogels maken en waarom. Met het prijzengeld van honderdduizend euro wil het een app ontwikkelen waarmee iedereen met zijn telefoon of tablet kan zien waar de beestjes geweest zijn. Door foto’s en video’s te delen kunnen mensen bovendien zelf bijdragen aan het onderzoek. De app gaat ‘Vogel het uit’ heten en komt naar verwachting in het voorjaar van 2014 uit.

De Academische Jaarprijs gaat jaarlijks naar wetenschappers die het beste plan hebben om hun onderzoek te vertalen naar een breed publiek. Een vijfkoppige jury koos een winnaar uit drie finalisten.

De publieksprijs ging naar ‘Tumoren kun je horen’, een project van de Universiteit Twente om middelbare scholieren te interesseren voor techniek.