28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Aantal publicaties niet langer criterium bij kwaliteitskeuring universiteiten

Het aantal wetenschappelijke publicaties is niet langer een criterium bij de kwaliteitskeuring van universiteiten en andere onderzoeksinstituten. Dat blijkt uit de nieuwe regels die universiteitskoepel VSNU, onderzoeksfinancierder NWO en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen aan minister Bussemaker hebben aangeboden.

Maatschappelijke relevantie

In het nieuwe Standard Evaluation Protocol 2015-2021 (SEP) wordt nu de nadruk gelegd op de kwaliteit van het werk van wetenschappers; ‘productiviteit’ is niet meer als apart beoordelingscriterium opgenomen.

Daarnaast vraagt het SEP meer aandacht voor de maatschappelijke relevantie van het wetenschappelijk onderzoek en voor wetenschappelijke integriteit.

Beter aansluiten

De kwaliteit van het Nederlandse onderzoek aan universiteiten en de KNAW- en NWO-instituten wordt eens per zes jaar beoordeeld. Dat gebeurt in onderzoeksvisitaties door panels van binnen- en buitenlandse experts en vakgenoten.

De beoordelingscriteria en procedures daarvoor staan beschreven in het Standard Evaluation Protocol. KNAW, NWO en VSNU hebben het protocol herzien om het beter te laten aansluiten op de eisen die wetenschap en maatschappij nu stellen.