29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Universiteiten gaan achter rijke alumni aan

Nederlandse universiteiten hebben nog een lange weg te gaan als het om fondsenwerving bij afgestudeerden gaat. Maar dat doet niets af aan hun ambities, meldt Het Financieele Dagblad.

Steeds meer Nederlandse universiteiten weten de weg naar bemiddelde oud-studenten te vinden. Dat concludeert het FD in een onderzoek naar fondsenwerving bij universiteiten. Toch staat alumnifondsenwerving bij universiteiten in Nederland nog in de kinderschoenen in vergelijking met die in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.

Fatsoenlijk

Universiteiten krijgen, naast de rijksbijdrage, geld van wetenschapsfinanciers, bedrijven, ministeries en de Europese Unie. Een vierde geldstroom bestaat uit fondsenwerving. “De overheid zorgt voor goed, fatsoenlijk onderwijs, maar niet voor excellentie”, zegt Margot van Sluis, directeur van het alumnifonds van de Erasmus Universiteit in het FD. Nu de overheidsfinanciering geen gelijke tred houdt met de toename van studenten kunnen alumnifondsen voor universiteiten uitkomst bieden.

Leerstoel

Vooral de Erasmus Universiteit Rotterdam timmert flink aan de weg en haalde in twee jaar tijd 26 miljoen euro op bij vermogende alumni. Dat is inmiddels opgelopen tot 30 miljoen. Eerder slaagden bijvoorbeeld studenten en alumni van de TU Delft erin om 150.000 euro bijeen te sprokkelen voor een deeltijdleerstoel geothermie.

Dit soort bedragen mogen in Nederlandse oren fors klinken, ze steken schraal af bij giften in de Verenigde Staten. Oud-burgemeester van New York, Michael Bloomberg brak onlangs het record: hij doneerde 1,8 miljard dollar aan zijn alma mater, de  John Hopkins University.