29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Toch budget en toekomst voor het HDC

Bart Wallet, de nieuwe directeur van het HDC, erft een krap budget en een verdwenen archief. Toch ziet hij de toekomst positief in.

Wallet, eerder wetenschappelijk medewerker bij het Historisch Documentatiecentrum voor Nederlands Protestantisme, gaat per 1 mei twee dagen in de week als directeur aan de slag.

Het was nogal een tegenvaller voor het Historisch Documentatiecentrum voor Nederlands Protestantisme (HDC) toen directeur George Harinck in december onverwacht aangaf te vertrekken. Drie jaar eerder was het centrum tijdens de reorganisatie in tweeën geknipt. Het gehele archief vertrok met archivaris naar de universiteitsbibliotheek. Van het HDC bleven nog een directeur en twee wetenschappelijke medewerkers over. Dat beviel Harinck slecht, vertelde hij eerder aan Advalvas. “Al mijn problemen zijn de uitkomst van die reorganisatie.”

Vertrek

Om het HDC toch nog in de aandacht te houden, organiseerde Harinck congressen en bijeenkomsten. Heel veel congressen en bijeenkomsten. Toen in december nog geen duidelijkheid was over het budget van het centrum stelde hij harde eisen aan het college. Het archief moest terug en hij wilde een hoger budget. Zijn eisen werden niet ingewilligd, dus vertrok Harinck naar Kampen om daar directeur te worden van een nieuw op te richten instituut voor het neocalvinisme aan de Theologische Universiteit Kampen (TUK). Wel bleef hij als hoogleraar in dienst van de VU.

Geen congresbureau

Kortom: best een pittige klus voor Bart Wallet om over te nemen. Wat gaat hij doen? “Ik ben in elk geval geen George, ik ga dingen echt anders doen. We waren een soort congresbureau geworden, twee tot drie keer per maand hadden we een bijeenkomst. Hoewel we een duidelijke achterban hebben, die graag komt, houden we dit gewoon niet vol. Zo kunnen we niet blijven draaien.”

Wallet verwacht nog één keer per jaar een groot wetenschappelijk congres te houden, met een duidelijke connectie met het wetenschappelijk werk en verder twee of drie publieksbijeenkomsten. “We zullen daarbij thema’s kiezen die het protestantisme steeds koppelen aan het katholicisme, het jodendom, de islam of het secularisme. Het moet hier geen in zichzelf gekeerd domein worden.”

Samenwerken

Wat Wallet dan wel gaat doen? “Mijn speerpunt wordt: “Samenwerken, samenwerken, samenwerken. Iedereen die ook maar iets met religiegeschiedenis op de VU doet, wil ik spreken. Ik ben bescheiden in wat ik kan. Ik heb geen tijd om hier mooie dikke boeken te schrijven.” Wallet wijst even naar zijn boekenkast, waarvan zeven boekenplanken in beslag genomen worden door het verzamelde werk van VU-oprichter Abraham Kuyper.

Hoewel Wallet maar één directe medewerker heeft, hoeft hij zich niet eenzaam te voelen. Op dit moment lopen er al twee promotieprojecten bij het HDC, daar komt binnenkort nog een derde bij. Het HDC heeft ook buitengewoon veel vrijwilligers. “Blijkbaar zijn er in Nederland veel mensen die voelen dat het HDC ook van hen is. Dat zijn mensen met heel verschillende achtergronden: sommigen zijn voormalige VU-medewerkers en kennen de universiteit van binnen en van buiten. Anderen zijn van protestantse komaf en willen graag iets aan onze collectie bijdragen.”

Afscheid

Hoewel George Harinck inmiddels al geruime tijd vertrokken is, zijn ze hem bij het HDC niet vergeten. Wallet: “George wás het HDC, hij heeft hier zolang gewerkt. En hij heeft het op magnifieke manier gedragen. Op 22 juni gaan we hem daarom een mooi afscheid geven.”