27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Taboe rond seks maakt zorg onbereikbaar

Vrouwengezondheidszorg is er wel in Bangladesh, maar die weet  fabrieksarbeidsters vaak niet te bereiken.  Dat er niet kan worden gepraat over alles wat met seksualiteit te maken heeft  maakt het extra moeilijk.

“Ik heb negen maanden lang mijn buik niet aangeraakt”, vertelde een vakbondsleidster aan antropoloog Ellen Bal over haar zwangerschap. Schaamte en onwetendheid spelen in Bangladesh een grote rol bij alles wat met seksualiteit te maken heeft, zeker waar het vrouwen aangaat.

De snel groeiende steden zijn niet toegerust op de instroom van de honderdduizenden mensen. Arbeiders wonen dicht op elkaar gepakt. Ze hebben nauwelijks privacy. Vaak delen ze hun was- en kookgelegenheid met vele anderen, bijvoorbeeld een pomp op de binnenplaats. “Veel arme mensen hebben zichzelf nog nooit bloot gezien”, vertelt Bal.

Trainingen ontwikkelen

Ontwikkelingsorganisaties hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in gezondheidsvoorzieningen. Maar die bereiken de doelgroep vaak niet vanwege culturele taboes. Het project Stitch moet juist deze culturele barrières overbruggen. Het idee is om trainingen te ontwikkelen voor gezondheidswerkers in kledingfabrieken, zij zijn het eerste aanspreekpunt bij gezondheidsproblemen van medewerkers.

Hoe Stitch die trainingen gaat ontwikkelen, lees je in de nieuwste editie van Advalvas.