Studentendecaan treedt op in Stadsschouwburg

Jan Nieuwenhuis, in het dagelijks leven studentendecaan, treedt aanstaande zondag op in de voorstelling ‘Drie keer stille kracht’ in de Stadsschouwburg.

Die Jan Nieuwenhuis verveelt zich niet snel. Eerder schreef hij de thriller Inside/outside, nu staat hij aanstaande zondag op het toneel met de voorstelling ‘Drie keer stille kracht.’ Het theaterstuk komt in samenwerking met Toneelgroep Amsterdam op de planken.

Subsidie

“Toneelgroep Amsterdam heeft subsidie gekregen om meer samen te werken met amateurgroepen in Amsterdam.  ’s Middags spelen zij de voorstelling ‘De stille kracht’. ’s Avonds treden wij op met hun decor en met hulp van hun technici met onze voorstelling ‘Drie keer Stille kracht’.

Het is niet de bedoeling dat de drie amateurgroepen die het avondprogramma vullen ook Stille kracht spelen. “Het grappige is juist dat wij met onze voorstelling commentaar leveren op Toneelgroep Amsterdam. Zij spelen het verhaal van Louis Couperus op een vrij simpele manier. Dat kan, je hoeft niet alles naar deze tijd te vertalen. Maar wij willen de verschillende facetten van het racisme en kolonialisme laten zien die je nog steeds in onze maatschappij terugziet.”

Oude koloniaal

Nieuwenhuis speelt een oude koloniaal. “Zo eentje die nog heimwee naar Ons Indië heeft. Die vindt dat er misschien wel dingetjes waren die niet klopten, maar dat je dat door de ogen van die tijd moet zien. Daar wordt hij heftig voor gestraft trouwens, op het eind krijg ik zes emmers water over me heen.”

Het oude Indië maakt geen deel uit van zijn familiegeschiedenis. “Wel ben ik veel in Indonesië geweest. Mijn vrouw heeft namelijk Indonesisch gestudeerd en geeft daar ook les in. Maar de andere acteurs in de voorstelling hebben heel diverse achtergronden. Ze zijn Surinaams, Indisch en we hebben ook een Syrische mimespeler die de hele voorstelling met emmertjes water loopt. Hij is onze ‘stille kracht’.”

Kaartjes kopen kan via online of ’s avonds aan de kassa.