29 maart 2024

Student van het jaar wil meer waardering voor falen

Ruben van de Belt, student theologie en religiestudies heeft net bij de opening van het academische jaar de StudenTalentprijs gekregen. Die gaat naar studenten die bovengemiddeld presteren en naast hun studie ook veel maatschappelijke betrokkenheid tonen.

Van de Belt gaf een opmerkelijke speech, waarin hij pleitte voor een opwaardering van het falen. “Op mijn cv staan al mijn successen, terwijl het juist mijn mislukkingen, die ik uit schaamte van mijn cv weglaat, zijn die mij hebben doen groeien.”

Yin en Yang

Succes en falen zijn volgens Van de Belt onlosmakelijk verbonden, “als Yin en Yang.”

Van de Belt is student in de researchmaster. Daarnaast heeft hij verschillende functies binnen de academie: student-assessor in het faculteitsbestuur, voorzitter van het overlegorgaan van student-assessoren aan de VU, student-assistent en docent Academische Vaardigheden. Hij is mede-oprichter van het online Tijdschrift voor Jonge Theologen.

Ook buiten de academie is hij actief. Voor de de Christen-Unie in Zwolle zit hij in de steunfractie en hij is actief in de jongerenbeweging van de CU.