29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Onderzoek e-learning moet anders’

Vergelijk e-learning niet altijd met traditioneel onderwijs, vindt Robert de Leeuw. Vandaag promoveert hij op zijn onderzoek hiernaar.

“Er is al heel veel onderzoek gedaan waarbij e-learning met traditioneel onderwijs wordt vergeleken”, zegt Robert de Leeuw, gynaecoloog bij Amsterdam UMC, locatie VUmc.

“Daardoor weten we de voor- en nadelen van beide vormen. Waar we minder van weten, is hoe de verschillende vormen van e-learning het onderling doen. Zo zou in theorie interactiviteit heel goed moeten werken. Maar toen we de resultaten van interactief leren vergeleken met simpel zitten-en-luisteren naar een online uitleg, bleek er geen verschil in de leerresultaten te zijn.

De groep bij wie ik onderzoek heb gedaan, medische professionals, is anders dan gewone studenten geneeskunde. Ze werken veertig uur in de week, hebben drie kinderen en eigenlijk nergens tijd voor. Aan de andere kant kunnen ze alles wat ze doen direct in de praktijk toepassen.

De vraag is bij hen niet of ze ervan leren, dat doen ze wel, maar of ze gemotiveerd zijn om een bepaalde vorm te gebruiken. Onderzoek naar e-learning zou daarom meer gericht moeten zijn op de vraag of gebruikers een bepaalde vorm daadwerkelijk gebruiken.”