29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Nederland krijgt iets minder Europese topbeurzen

Zestien wetenschappers van Nederlandse onderzoeksinstellingen krijgen een Europese ‘advanced grant’ toegekend, die kan oplopen tot 2,5 miljoen euro. Daarmee staat Nederland op de zesde plaats. De Britten zijn opnieuw koploper.

Aan de VU ontvangt natuurkundehoogleraar Erwin Peterman een ‘advanced grant’ van de European Research Council (ERC). In totaal reikte de ERC 269 van deze beurzen uit ter waarde van 653 miljoen euro. Het geld is bedoeld voor ervaren wetenschappers. Groot-Brittannië is opnieuw koploper en sleepte er 66 in de wacht, gevolgd door Duitsland (42), Frankijk (34), Zwitserland (24) en Spanje (18).

Nederland staat met 16 beurzen op plek zes. Drie van die beurzen gaan naar buitenlandse wetenschappers aan Nederlandse onderzoeksinstellingen, in totaal kregen dertien Nederlandse wetenschappers geld toegekend. Gelet op nationaliteit staat Nederland met dertien wetenschappers op plek acht in de ranglijst.

Felbegeerd

Vorig jaar gingen nog negentien van de felbegeerde beurzen naar Nederland, dat de afgelopen vijf jaar steevast in de top vijf stond van landen die de meeste ‘advanced grants’ binnenhaalden.

Dat Nederland dit jaar op de lijst is gezakt, is geen reden tot zorgen, zegt Jos de Jonge van het Rathenau Instituut. “Nederland behoort in Europa nog altijd tot de top op het gebied van wetenschap.” Hij wijst er onder meer op dat Nederlandse voorstellen relatief vaak worden gehonoreerd. Gelet op het honoreringspercentage staat Nederland met 16,4 procent op plaats drie in de lijst.

Utrecht

In Nederland ontvangen de wetenschappers van de Universiteit Utrecht dit jaar de meeste beurzen. De Universiteit van Amsterdam, de Radboud Universiteit in Nijmegen en de Technische Universiteit Eindhoven kregen ieder twee beurzen toegekend. En de VU dus één.

De ERC heeft ook in deze ronde weer veel wetenschappers teleur moeten stellen: in totaal kwamen er 2.167 onderzoeksvoorstellen binnen waarvan zo’n twaalf percent werd gehonoreerd. 17,5 procent van de beurzen gingen naar vrouwen.