27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Klappen is niet aardig voor dove mensen’

Klappen of juichen tijdens een toespraak? Niet als het aan de Britse National Union of Students (NUS) ligt. Ze willen dove en angstige studenten liever niet buitensluiten.

In Brighton, waar een conferentie plaatsvond, drongen medewerkers van de Britse studentenvakbond volgens dagblad The Telegraph aan op het gebruik van ‘jazz hands’: het wapperen van de handen in plaats van geklap of gejuich. Die laatste luidruchtige bezigheden zouden het voor sommige studenten moeilijk maken de bijeenkomst bij te wonen.

Bang voor geklap

Het is niet voor het eerst dat de NUS klappen of juichen in de ban doet. Eerder deden zij dat om zich solidair te tonen met mensen bij wie geklap of gejuich angstaanvallen veroorzaakt.

Er wordt met verbazing gereageerd op het bericht: hoe zit het dan met blinden of mensen met die niet met hun handen kunnen wapperen? Volgens critici zijn dit soort voorstellen van de NUS typerend voor de overgevoelige sneeuwvlokgeneratie.