‘GroenLinks denkt dat je de ecologische crisis kunt oplossen!’

“Jullie generatie”, zegt politicoloog André Krouwel tegen zijn jonge gehoor, “jullie krijgen van bovenaf zo de schulden die de babyboomgeneratie heeft gemaakt, op jullie schouders geflikkerd.”

“Alle ecologische schade die de babyboomers hebben gemaakt, die moeten jullie betalen, jullie moeten dat allemaal opbrengen met je lage inkomen!”

Zo, dat is even lekker beginnen als eerstejaars politicologie, voor het eerst op eigen benen, in een vreemde stad, studielening afgesloten, net in de Volkskrant gelezen dat je straks naar een hypotheek kunt fluiten, op het punt om te beginnen aan een nieuw avontuur als VU-student en bam, wordt je tijdens je eerste college even lekker ingewreven dat het allemaal uitzichtloos is, en nog veel uitzichtlozer wordt.

En dan is dit nog niet eens een echt college, maar een minicollege om te proeven, als onderdeel van de Introductiedagen. Gisteren werden op verschillende interessante plekken in Amsterdam – de Sint Nicolaas Basiliek, het Van Gogh Museum en de Stopera, onder andere – zulke minicolleges gegeven door VU-docenten aan eerstejaars en premasterstudenten. “Om te laten zien dat de colleges direct in relatie staan met de wereld om ons heen”, vertelt iemand van de organisatie van de Introductiedagen.

Vriend Poetin

Krouwel staat in een vergaderzaal van de Hermitage, een dependance van het gelijknamige museum in Sint-Petersburg. “Van onze vriend Poetin”, verduidelijkt Krouwel de relatie van zijn college met de plek waar hij dat geeft.

Het wordt een college over de buitenstaanders die wereldwijd de gevestigde orde op haar kop hebben gezet: Trump in Amerika. Macron in Frankrijk, de Brexiteers in het VK, enzovoort. Natuurlijk komen ook de Nederlandse politieke buitenstaanders aan bod, zoals de PVV, het Forum voor Democratie en de partij die er van Krouwel het hardst van langs krijgt, 50 Plus. ”Weet je wie er het meest optimistisch is?”, vraagt Krouwel. “GroenLinks! Dat denkt dat je de ecologische crisis kunt oplossen!”

“Als je zegt: ‘dat slaat allemaal nergens op’, onderbreek me dan gerust”, zegt hij. “Dat vind ik leuk, misschien moet ik dan wel iets heroverwegen en dat is goed, want twijfel is de bron van alle kennis.”

Verbale wervelstorm

Maar de studenten laten de verbale wervelstorm van Krouwel gelaten over zich heen komen. Een enkeling stelt wat vragen. “Komt al die onvrede niet door het hyperkapitalisme, door de privatiseringen en zo?”

Na afloop blijken ook de andere studenten wel een mening over Krouwels college te hebben. “Een beetje zwart-wit”, zegt Anouschka Schmikli (18), “Ik ben het er niet mee eens”. “Ik vond het een beetje een veralgemenisering van generaties”, vult Lauren IJzerman (18) haar aan. “Niet alle babyboomers zijn hetzelfde, het zijn ook individuen, die niet allemaal de schuld hebben van de economische crisis.”

Waarom brachten ze hun bezwaren niet tijdens het college in? “Ik ben behoorlijk moe van de afgelopen week”, antwoordt Schmikli. “We hebben al zoveel gedaan.”