28 maart 2024

Geen metro 51 meer vanaf maart

Metro 51 rijdt vanaf 3 maart niet meer naar de Vrije Universiteit en Amstelveen Westwijk vanaf station Zuid. Tussen station Zuid en Amstelveen gaat tijdelijk een bus rijden. Die stopt bij de VU, maar niet bij Uilenstede.

De tijdelijke bus 55 slaat een heleboel haltes over om de reistijd binnen de perken te houden. Van en naar Uilenstede moet je daarom gebruik maken van tram 5, die nu al vaak erg vol zit. Tijdens de werkzaamheden zal tram 5 in sommige weekenden en weken in de zomer niet rijden tussen station Zuid en Amstelveen en worden vervangen door bus 45.

Ring ondergronds

De directe aanleiding voor de routewijzing van de metro, beter gezegd sneltram, zijn de werkzaamheden om de ringweg ondergronds te brengen tussen de Amstelveense weg en het Beatrixpark. Daardoor verdwijnt de metrotunnel naar station Zuid.

Die wijziging wordt aangegrepen om het spoor tussen station Zuid en Amstelveen te moderniseren. Op drie kruispunten komen onderdoorgangen om de route veiliger te maken. Sinds de sneltram van start ging in 1990 zijn er meerdere ongelukken gebeurd met dodelijke afloop.

Halte verhuist

Een andere verandering voor de VU is dat de bestaande halte De Boelelaan/VU iets zuidelijker komt te liggen, voor het kruispunt met de A.J. Ernststraat, en die twee bestaande stopplaatsen gaat vervangen. Daardoor komt de belangrijkste voetgangersroute naar de VU in het midden van  de campus te liggen, onder het Initiumgebouw door. De gelijkvloerse kruising met de Buitenveldertselaan blijft wel bestaan, maar de veiligheid van dit kruispunt is ‘een punt van zorg’ voor de gemeente.

Lange tram

Vanaf 2021 gaat er dan een nieuwe sneltram rijden van station Zuid naar Amstelveen en in de toekomst Uithoorn. Het is een laagvloerse tram, maar wel heel erg lang. Twee gekoppelde tramstellen meten zestig meter. Met de nieuwe sneltram naar Amstelveen mogen geen fietsen mee. De sneltram stopt dan wel weer bij Uilenstede.

Station Zuid zelf verandert ook. Er komt een tweede in- en onderdoorgang en een nieuw perron voor de sneltram, waar ook tram 5 en 24 gaan stoppen. Tijdens alle werkzaamheden blijft metro 51 wel rijden, van Amsterdam Centraal via station Amstel naar station Zuid en dan door naar de stations Lelylaan en Sloterdijk naar Isolatorweg.