16 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Extra bezuiniging van 19,5 miljoen op hoger onderwijs

Het hoger onderwijs moet volgend jaar 19,5 miljoen euro extra bezuinigen, blijkt uit de nieuwe Rijksbegroting. VSNU en de studentenorganisaties zijn woest.

“Studenten worden opnieuw in de kou gezet door het kabinet”, zeggen studentenorganisaties ISO en LSVb in een gezamenlijk persbericht. “De bezuinigingen op het hoger onderwijs worden nog verder opgeschroefd.”

‘Een klap in het gezicht van studenten en docenten’

Ook universiteitenvereniging VSNU is boos: “De verdubbeling van de bezuinigingen is een klap in het gezicht van studenten en docenten”, zegt voorzitter Pieter Duisenberg in een eerste reactie.

Gat

Met de nieuwe bezuiniging wil het ministerie een gat op de begroting dichten. Dat is ontstaan doordat er meer mensen gingen studeren en studenten sneller hun diploma behaalden dan gedacht. Het gat is weliswaar groter, maar er waren ook wat meevallers.
Het hoger onderwijs moest volgens eerdere plannen toch al 22 miljoen euro inleveren. Deze omstreden ‘doelmatigheidskorting’ loopt op tot bijna 44 miljoen euro vanaf 2021, plus nog eens 5,9 miljoen euro op onderzoek.
Het hoger onderwijs zou er eigenlijk meer dan 200 miljoen euro bij krijgen dankzij de opbrengsten van het nieuwe leenstelsel: in 2015 is de basisbeurs afgeschaft en daar zouden universiteiten en hogescholen nu de vruchten van plukken. Dat gebeurt ook wel, maar de nieuwe bezuinigingen gaan ervan af.

Naar voren

Universiteitenvereniging VSNU hoopt dat de overheid de opbrengst van het nieuwe leenstelsel naar voren haalt en nu alvast aan het hoger onderwijs uitgeeft. Dat zou immers geen extra geld kosten, maar wel alvast tot meer middelen voor universiteiten en hogescholen leiden.
Voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen noemt de extra korting op het hoger onderwijs, waarvan 8 miljoen voor het hbo, “onverwacht en onbegrijpelijk”. Des te meer is het noodzakelijk om de studievoorschotmiddelen naar voren te halen zoals ook de VSNU bepleit”, aldus De Graaf.

Gewoon meer geld

Maar studentenorganisatie ISO ziet dat niet zitten. Dat zou een doekje voor het bloeden zijn, vindt ISO-voorzitter Tom van den Brink. “Er moet gewoon meer geld voor het hoger onderwijs komen.”