Van volgzame consument naar vormende student

05 december 2016

Van volgzame consument naar vormende student

Als student betaal je voor het onderwijs dat je krijgt. Beter gezegd: je investeert. En dat is zeker geen kleine investering. Als je zo’n heuse investering doet, wil je waar voor je geld! En dat is precies de taak van de universiteit. De universiteit moet ervoor zorgen dat het jou 1951 euro, vele studie-uren en stress waard is.

Is dat eigenlijk wel zo? Zijn wij als studenten klanten van de VU? Of kun je geen klant zijn van een universiteit? Zijn wij ook niet zelf een beetje verantwoordelijk voor de waarde van die 1951 euro? Moeten wij naast het krijgen en volgen van onderwijs niet ook het onderwijs kunnen vormen en maken?

Wij spreken over “onderwijs volgen” en “onderwijs krijgen” en dit zegt al veel over hoe jij en ik denken over onderwijs en onze rol daarin. Het onderwijs komt naar je toe. En dat komt natuurlijk ook ergens vandaan. Zeg nou zelf, die vier uur hoorcollege achter elkaar is niets anders dan informatie die je zoveel mogelijk probeert op te nemen. Werkt het? Matig. Klagen studenten daarover? Jazeker! Wordt volgend jaar precies hetzelfde college gegeven? Absoluut.

Waarom bepalen studenten niet wat voor onderwijs zij willen krijgen? De lesstof blijft hetzelfde, maar de manier waarop die stof bij de student terechtkomt, kan variëren. Waarom mag een student niet zeggen hoe zij/hij die stof aangeboden wil krijgen?

 

Waarom bepalen studenten zelf niet wat voor onderwijs zij willen krijgen?

Hoe fijn zou het zijn als een docent aan het begin van het vak aan je vraagt: wat wil jij doen tijdens de werkgroepen? Of: vinden jullie het goed om aan het einde van het vak wat tentamenvragen te oefenen? Of dat een docent na een college iedereen vraagt om via zijn/haar telefoon te stemmen op de vraag of het college nuttig was. Dat een docent aan studenten vraagt welke onderwerpen lastig zijn, zodat hij/zij een filmpje op kan nemen over dat onderwerp om het nog extra uit te leggen. Hoe prettig zou het zijn als je onderwijs meer aangepast wordt aan jouw wensen?

Deze aanpassing in onderwijsvorm kan relatief simpel zijn en toch ontzettend effectief. Het kost wel inzet van jou en de docent. Dan volg en krijg je niet alleen onderwijs, maar vorm en maak je het ook. Samen met de docent. De student moet zich verantwoordelijk voelen en de docent moet willen samenwerken met de student. Zo investeer je in jezelf, niet in een klant, maar in een student.

 

Lobke Min
coördinator commissie Onderwijs & Onderzoek van de universitaire studentenraad 2016-2017

[foto: Yvonne Compier]

 

hits 2721

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties