Puur natuur

07 maart 2016

Puur natuur

Na verschijning van het boek Mismatch, hoe we dagelijks worden misleid door ons oeroude brein heb ik al enkele publieke optredens gehad met coauteur en voormalig Vrije Schrijver Ronald Giphart. Het is interessant welke thema’s uit ons boek het publiek er dan uit pikt. In het Dolhuys, museum van de geest, in Haarlem gingen de vragen vooral over mogelijke mismatches in onze angsten, fobieën en geestesziekten. We legden uit dat een spinnenfobie een oerangst is die in een badkamer in Nunspeet zijn functie heeft verloren. En we lieten zien dat moderne mentale problemen als depressie en eenzaamheid onder jager-verzamelaarsvolken (die nog leven als in de oertijd) niet of nauwelijks voorkomen.

Volgens verwachting gingen de publieksvragen bij ons VU-optreden vooral over mismatches in onderwijs. Hoe zag leren er in de oertijd eigenlijk uit? Spelen scholen wel genoeg in op hoe het kinderbrein natuurlijk leert? Naar alle waarschijnlijkheid zwierven onze voorouders enkele miljoenen jaren lang rond over de Afrikaanse savanne in kleine familiegroepen met een mix van volwassenen en kinderen. Er was natuurlijk geen formele scholing, en leren vond plaats in gemengde leeftijdsgroepen waar de oudere kinderen als rolmodellen dienden voor de jongere kinderen. De oudere kinderen konden zo op heel natuurlijke wijze wennen aan de ouderrol die ze later in hun leven zouden gaan vervullen.

Een spinnenfobie is een oerangst die in een badkamer
in Nunspeet zijn functie heeft verloren

Daaraan kwam abrupt een einde na de landbouwrevolutie (en later de industriële revolutie) toen scholing werd geformaliseerd en kinderen van dezelfde leeftijd ­- en vaak hetzelfde geslacht - bij elkaar werden gezet om een opleiding te volgen. Wij betoogden dat deze standaardisering het natuurlijk leervermogen van kinderen ondermijnt, terwijl het de competitiedrang versterkt.  “Hebben jullie daar bewijzen voor?” vroeg een gewiekste studente. We haalden Montessori aan als voorbeeld van een schoolsysteem waar kinderen van verschillende leeftijdsgroepen samen leren. Een onderzoek in Science toonde al eens aan dat er op Montessori betere schoolprestaties worden geleverd en er bovendien minder gepest dan in het reguliere onderwijs. Na de lezing filosofeerden Ronald en ik nog even door. Waarom creëren we op de universiteit geen stammen van studenten uit verschillende jaren die samen cursussen volgen? Worden onze studenten wel voldoende blootgesteld aan inspirerende rolmodellen die het natuurlijk leren bevorderen?  

hits 953

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties