Leve de docent

25 maart 2014

Leve de docent

UPDATE: Zie ook mijn TED X Talk over onzichtbare steden.

 

Wat is het een voorrecht als docent gedachten te ontwikkelen en te delen met studenten. College geven is geen last, maar een lust! Toegegeven, niet alle studenten zijn leergierig. Echter, interesse moet gekweekt worden door de docent. Een zesjescultuur komt niet voort uit de psychologie van de student, maar uit de academische leeromgeving.

Gelukkig zijn er geboren docenten. En gelukkig de student die zo’n geboren docent heeft. Persoonlijk bewaar ik de beste herinneringen aan een van mijn docenten in Rotterdam. Hij kwam altijd de collegezaal binnen met een net opgestoken sigaar (dat kon toen nog), die hij bij de sigarenboer had gekocht. Deze had veel klandizie, en de docent begon altijd met een kort verslag van gesprekken  bij deze sigarenboer. Hij gebruikte deze gespreksstof als opsteker voor het college over economische theorie. Want economie gaat over echte mensen. En op deze wijze kreeg de theorie handen en voeten.

Theorie komt niet uit een boek,
maar ligt op straat

Theorie komt niet uit een boek, maar ligt op straat. Als ik door de (saaie) gangen van de VU loop, zie ik jonge onderzoekers achter hun pc-scherm zitten, zwoegend op een statistische fit. Daarvan krijg ik het benauwd. Is dat Wetenschap? Natuurlijk vereist  theorie een zorgvuldige toetsing, maar worden grootse en meeslepende vindingen echt ontwikkeld door navelstaren naar een scherm? Introspectie garandeert geen innovatieve blijvende kennis.

Onlangs kreeg ik van een oud-student een e-mail, naar aanleiding van enig persrumoer over mij. Hij beurde me op met een van mijn uitspraken dat de economie fluctueert, net als menselijk geluk, prestaties of waardering. Hij meldde ook dat hij zich één voorbeeld uit een lang vervlogen college nog steeds herinnerde. Dat was een uiteenzetting over de beperking van het prijsmechanisme, op basis van de betekenis van de oude boom in het stadscentrum van Ohrid in Macedonië. De vraag was of deze boom – met een politiek-historische betekenis – opgeofferd mocht worden voor een betere verkeersdoorstroming. Gelukkig staat deze boom er nog steeds!

Als docent hoop je soms dat studenten zich ten minste één ding van een college herinneren. Misschien mag je als docent niet meer verwachten. Zolang maar de kritisch-analytische attitude van studenten behouden blijft.

hits 65518

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties