Doe iets met onze evaluaties!

24 april 2017

Doe iets met onze evaluaties!

Word jij ook zo gek van die ‘vakevaluatiepop-up’ in VUnet na je tentamen? Waarom zou je nog een evaluatie invullen als het vak al voorbij is? De resultaten van die evaluatie gaan je toch niet helpen! Bovendien kom je juist op VUnet om te kijken of je cijfer er al is, of je nieuwe rooster of om in te tekenen voor de vakken van de volgende periode.

Ja, de volgende periode, dan krijg je die pop-up weer! En het meest irritante is misschien nog wel dat je, als je eraan toegeeft, weer op die pop-up klikt en de evaluatie invult om vervolgens nooit meer iets terug te horen over wat er met jouw commentaar gebeurd is. Docenten blijken koppig en gaan echt niets met jouw feedback doen.

Los van deze irritatie vinden wij dat studenten gewoon goed onderwijs moeten krijgen. Kwalitatief hoogwaardig onderwijs, daarvoor komen wij naar de universiteit. Als een college veel te saai is, een tentamen niet representatief of de docent van jouw werkgroep zich niet goed heeft voorbereid, zijn wij de eersten die daar iets over zeggen. Aan een kritische blik ontbreekt het ons niet. We worden immers opgeleid tot kritische burgers.

We leren namelijk om feedback te geven en te ontvangen. Ook zoiets waarmee je wordt doodgegooid. Maar als het er eenmaal op aankomt en we de kans krijgen de klachten op ons onderwijs in een evaluatie onder woorden te brengen, zijn we te lui om daar de tijd voor te nemen en te egoïstisch omdat we er zelf niets meer aan hebben. 

Is het niet onze plicht om de universiteit, het onderwijs en volgende generaties studenten verder te brengen met onze feedback? 

Wij moeten een duidelijke terugkoppeling krijgen van wat er met onze feedback gebeurt

Om vakevaluaties beter in te richten en ze voor studenten makkelijker te maken, geeft de USR enkele adviezen. Zo zouden de evaluaties in Blackboard moeten staan, zodat het bij de vakinformatie staat. Sommige evaluaties kosten erg veel tijd, wij vinden dus dat die beknopter moeten door een maximum aantal vragen in te stellen. Ook zou men de vakevaluaties al vóór het tentamen kunnen afnemen, waardoor je nadat je een vak hebt afgerond alleen nog maar het tentamen hoeft te evalueren.

Tot slot moeten studenten een duidelijke terugkoppeling krijgen van wat er met hun feedback gebeurt.

De VU is verder kijken, verder kijken dan alleen je eigen onderwijs.

 


Lobke Min

coördinator commissie Onderwijs & Onderzoek van de universitaire studentenraad 2016-2017

[foto: Yvonne Compier]

 

 

 

 

 

hits 609

{ Lees de 2 reacties }

Helemaal eens. Prima oproep. Dat docenten echter niet altijd enthousiast worden van de 'feedback' wordt door dese schrijfster pijnlijk zelf geïllustreerd. Ze schrijft: "Maar als het er eenmaal op aankomt en we de kans krijgen de klachten op ons onderwijs in een evaluatie onder woorden te brengen, zijn we te lui om daar de tijd voor te nemen en te egoïstisch omdat we er zelf niets meer aan hebben." Klachten... feedback geven is kennelijk iets wat op zichzelf nog meer aandacht nodig heeft. In gesprek gaan over onderwijskwaliteit vraagt om een effectief systeem, maar ook om de juiste insteek en toon.

Beste Lobke,

in je oproep maak je impliciet een aantal aannames:

1. Studenten willen de evaluatieformulieren invullen.
2. Studenten vullen de evaluatieformulieren serieus in.
3. De resultaten van vakevaluaties laten zien wat moet veranderen in een vak.

Volgens mij kloppen de 3 assumpties helemaal (of deels niet).

1. Ondanks de herhaaldelijke oproepen (ook van de docenten) vult een klein percentage van studenten de evaluaties in. Dat wisselt per vak en opleiding, maar er zijn zeker vakken waar maar 10% van de studenten vult de formulieren in. Bovendien is deze groep soms niet aselect: soms zijn de minst (of zelfs de meest) tevreden studenten die de evaluatie invullen. Ook als je (als docent) anders probeert te doen, loop je soms tegen de muur. Het is wel gebeurt dat je de laatste 15 min van een laatste college wil besteden aan plenair evalueren en je krijgt een opmerking van studenten: 'kunnen we snel klaar omdat we betere dingen te doen hebben'. (Trouwens, het is niet altijd zo. Soms kun je heel goede feedback krijgen van studenten)

2. Soms vullen studenten de evaluaties in met de expliciete bedoeling schade de veroorzaken aan een docent omdat zij iets niet leuk aan hem vinden of door een klein detail in een vak. Soms is maar één van de 40 vragen in het tentamen slecht geformuleerd en je leest in de evaluaties dat het tentamen als geheel in slecht nederlands was geschreven. Soms zijn heel erg denigrerende opmerkingen gemaakt over docenten in de evaluaties.

3. De evaluaties lijken meer op een klanttevredenheidsonderzoek over een verkochte product/dienst dan op een rustige en serieuse terugblik op het vak.

Dus, ja, de mening van studenten moet serieus genomen worden. Maar er moet ervoor gezorgd worden dat deze mening wel uitgesproken is, serieus uitegesproken is en wel over de kwaliteit van onderwijs gaat.

Met vriendelijke groeten,
Dimitris

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties